Jakie są często spotykane metody wyceniania firm i przedsiębiorstw

Transakcje sprzedaży i zakupu najróżniejszych firm są dość często spotykane, dziś to jest powszechnie stosowana praktyka w biznesie. Jeżeli obie strony zdecydowały się na to, to zostaje kwestia odpowiedniego ustalenia ceny. W takich przypadkach wykorzystywana jest bardzo często profesjonalna wycena spółki, stanowiąca wyjściowy punkt do ewentualnych rozmów i negocjacji. Na wycenę firmy wpływ ma wiele różnych czynników, i im taka firma będzie większa, tym ciężej zapewne będzie ustalić jej wartość. Obecnie dostępnych jest kilka odmian tego typu wycen, jakie znacznie się różnią od siebie podejściem do analizy, a ostatecznie również i końcowym wynikiem.

Z tego też powodu w każdym przypadku najlepiej będzie dobrać odpowiednią metodę do konkretnego przypadku, aby ona była w miarę możliwości precyzyjna. Przez wielu uważana za najprostszą będzie metoda majątkowa, opierająca się oszacowaniu wartości pasywów i aktywów, i odjęciu ich od siebie. Takie założenie będzie słuszne w przypadkach, gdy faktycznie majątek stały czy ruchomy najbardziej wpływa na końcową wartość firmy. Ale jeśli pojawią się kwestie znaków towarowych, patentów, czy różnych innych wartości niematerialnych, to otrzymać można znacznie różny od stanu faktycznego wynik.

Dlatego też w licznych przypadkach biuro aktuarialne może sięgnąć po jakieś inne rozwiązanie, które powinno dać bardziej urealnioną sumę. Następną z chętnie używanych rodzajów wycen jest metoda wykorzystująca dochody. Ona z kolei oparta jest na oszacowaniu finansowych przepływów, które dadzą obraz tego, jak dany biznes jest rentowny i ile zarobi się na nim. Obecnie jest ona chętnie stosowana, zwłaszcza przy większych firmach, ponieważ według wielu specjalistów daje najwiarygodniejsze dane. W ramach wyceny dochodowej używanych jest też parę podstaw wycen, tu także dobiera się najbardziej odpowiednie w danej sytuacji rozwiązanie. A w niektórych przypadkach sprawdzi się najlepiej porównawcza wycena. Opiera się ona na tym, że wartość danej firmy szacowana jest w oparciu o wartość innych firm, funkcjonujących w tej samej branży.

+Tekst Sponsorowany+

🧾 ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Dodaj komentarz
Możesz także polubić